söndag, maj 26

Telefon: 08-645 56 89 kvällstid mellan 19.30-21.00

Varning för vissa hårtransplantationskliniker

0

Det är inte helt ovanligt att du ser webbplatser som varnar för vissa plastikkliniker och hårtransplantationsföretag. På olika internationella forum agerar ofta sk reputationagents som ser till att hårtransplantationskliniken får bra omdömen.

Marknadsföring genom organisationer och forum

Vid konferenser är ett återkommande tema att man inte ska smutskasta konkurrenter. Tyvärr finns det mycket smutskastning inom branschen och det behöver inte vara konkurrenter utan det kan även handla om patienter som är missnöjda eller helt enkelt försöker pressa klinikerna på pengar eller en gratis operation.

De internationella forumen kostar mellan 50 000-100 000 kronor per år att sponsra beroende på hur stora de är. Det förekommer att klinikerna betalar eller sponsrar oseriösa forum för att därmed undgå kritik och då blir de även rekommenderade ifall det kommer in en förfrågan från ett visst geografiskt område. På nätet kan du läsa en hel del kring hur klinikerna arbetar men tänk på att mycket som skrivs i forum men även på företagens egna webbplatser är skrivna av klinikerna själva.

En del klininker samarbetar i olika typer av forum och organisationer. Den mest kända organisationen är kanske Coalition Surgeons eller Hair Transplant Network som främst vänder sig till de olika strip läkarna. Givetvis vill de inte gärna få någon FUE klinik i gänget.

I Sverige har vi Poseidon som marknadsför sig med att de är anslutna till DHI Global – en organisation jag själv inte har hört om tidigare – men som troligtvis är en webbplats som skickar kunder vidare till kliniker. Själv har jag ingen erfarenhet av Poseidon så jag kan inte avgöra ifall kliniken är bra eller inte.

Svenska Forum

De svenska forumen är mer rumsrena än de internationella men även här förekommer sponsring och inlägg från klinikerna. Det svenska forumet som är mest känt är Lookgood och det drivs relativt seriöst även om de initialt hade en stark koppling till Toppik gänget, Follicle och Hairline. Under perioder har forumet varit sponsrat bla av Toppik, NHC och BHR.

Det finns personer som verkar representera laserklinikerna – dvs metoder som inte fungerar i verkligheten. Attityden på forum är ofta rätt burdus och för skojs skull la jag ett inlägg för att se vilka svar jag skulle få. En lirare skriver att jag bara är ute efter pengar. En person med signaturen Jonzi skriver att jag ligger på hans watch lista över möjliga pajasar. En tredje avfärdar den här sajten med bullshit eftersom jag inte är läkare. Rätt lite ändras av moderatorn Whyatt som är trevlig och ödmjuk kille som försöker hålla ihop forumet. Jag har träffat honom i Göteborg för några år sedan,  och han är kunnig om än skeptisk till HT-branschen och den kliniken som jag representerade vid den tidpunkten.

Svenska rekommendationssajter

Svenska rekommendationssajter som Rejta och Reco bör man ta med en nypa salt och de är långt ifrån objektiva. Som klinik kan du göra utskick till dina trogna kunder från din kundstock och få positiva omdömen. Likaså finns det branscher där man systematiskt manipulerar resultatet som visas på rekommendationssajterna. Det verkar inte vara alltför många kliniker som är aktiva på det här området.

Reputation agents

Reputation agenter kan även skriva inlägg och artiklar på pressrelease sajter och artikelsajter kring hur förträfflig en viss läkare är. Tänk på att läsa allting med kritiska ögon och vad som är viktigt är att du främst har förtroende för kliniken.

Bloggar

Bloggar finns och det är vanligt att de som bloggar sponsras med exempelvis olika typer av behandlingar. Läs allt du läser på Internet med kritiska ögon…Inga namn nämnda…

Missnöjda patienter

Samtidigt är det inte ovanligt att motsatsen finns dvs personer som är missnöjda driver förtalskampanjer på Internet som i det närmaste kan tas som stalker angrepp. Ett typ exempel är personer som skriver: “Varning för X företag” på konsumentsajter.

Varning för hårtransplantation

Det kan finnas flera olika anledningar att någon driver en förtalskampanj eller ägnar sig åt trolling- så även dessa bör du ta med en nypa salt. En del känner sig förbigångna av kliniken och vill vädra sitt missnöje till allmänheten. Att betala 80 000 kronor för en behandling som man är missnöjd med eller som behöver korrigeras är av förklarliga skäl inte så roligt. Det finns naturligtvis kunder som är missnöjda och inte får det resultat de har förväntat sig men det förekommer även patienter som försöker pressa klinikerna på pengar eller en ny behandling. Patientsekretessen gör också att klinikerna kan inte bemöta eventuell kritik.

Om du skulle vara missnöjd med din behandling är ett allmänt råd att först ta kontakt med kliniken och försök lös problemet på plats med dem. Ingen klinik vill ha missnöjda patienter och de kan inte heller överleva på lång sikt ifall kunderna är missnöjda – allra minst när man kan vädra sitt missnöje på nätet.

Sedan finns det en del fall av kliniker som man faktiskt bör varna för:

Se alltid upp för kliniker som inte är tydliga vem som kommer operera dig. Tyvärr finns det kliniker där det saknas läkare. Exempelvis i Turkiet är det vanligt att man hyr in sig på ett sjukhus men att de som utför operationen inte är läkarlegitimerade.

Se också upp med kliniker som använder större punchar vid FUE. En dålig FUE med stora punchar som 1,2 mm innebär att huden inte återställer sig och du vill inte se ut som en sildurk i bakhuvudet. Fråga alltid om diametern på insturmenten som används.

Share.

About Author

Jag heter Daniel Larsson och har arbetat med hårtransplantationer i drygt 5 år bla som marknadschef på en av de största hårklinikerna i Sverige och som oberoende konsult. Min ambition är att hårtransplantationsguiden.se ska vara Sveriges ledande hårsajt om hårtransplantationer. Jag har besökt ISHRS hårtransplantationskonferens och fördjupat mig på frågor om håravfall som är angelägen information för väldigt många. På Linkedin är jag administratör kring en grupp med över 200 läkare som jobbar med FUE.

Comments are closed.