fredag, april 26

Telefon: 08-645 56 89 kvällstid mellan 19.30-21.00

Kosttillskott för att motverka håravfall

0

Vad finns det för kosttillskott som kan hjälpa min hårväxt?

Ingen kost kan få ditt hår att växa tillbaka men dålig kost kan i extrema fall orsaka håravfall eftersom kroppen kommer att prioritera de organ och funktioner som är livsviktiga för oss.

Enligt vissa källor sägs det att med vissa kosttillskott kan du minimera håravfallet och stimulera återväxt av hår. Men det finns få vetenskapliga belägg för att kosttillskott av olika slag fungerar – men det är möjligt att kosten kan påverka testestoron och DHT och blodcirkulation vilket i sin tur kan förbättra hårväxten.

Kosttillskott som anses främja håret

Vad är naturläkemedel?
Naturläkemedel är mediciner där det verksamma ämnet kommer från djurdelar, bakterier, salter och mineraler medan växtbaserade läkemedel kommer från växtriket.

Bland växtbaserade läkemedel finns väletablerade växtbaserade läkemedel (VBL) och traditionella växtbaserade läkemedel (TVBL). För TVBL krävs inte vetenskapliga studier utan effekten och säkerheten bedöms efter traditionell och långvarig användning. Däremot för VBL är effekt och säkerhet styrkta genom vetenskapliga studier och beprövad erfarenhet.

De näringsämnen, kosttillskott och örter som ofta nämns hjälpa mot håravfall är följande:

  • Biotin (vitamin B7) hjälper till med celltillväxt och sägs hjälpa till att stärka hårbotten och återfinns i många naturmedel där man vill förstärka hår och naglar. Framförallt spekulerar man krng att vitamin B kan hjälpa kvinnor och det är inte ovanligt att kvinnor som tappar hår har brist på vitamin B. Vitamin B hjälper också våra kroppar med produktionen av proteiner.
  • B-vitaminer: Vitamin B8 (Inositol) även B6 är en vitamin som sägs hjälpa hårväxten på traven. För att förhindra hårskador och därmed minska risken för håravfall,innebär mer intag av vitamin b och b-komplex vitaminer i allmänhet stärka hårsäckarna, vilket minskar risken för hår skador, gallring och förlust. Vitamin B kan också bidra till att öka hårväxt. B-vitaminen finns i en mängd olika livsmedel, bland annat spenat, röd paprika och vitlök.
  • Järn – är viktigt för alla kroppens celler och man skiljer mellan två typer av järn nämligen hemjärn och ickehemjärn.  Ett vanligt kännetecken ifall du lider av järnbrist är trötthet.  Du kan testa ditt järnvärde genom att kontrollera sitt Hb värde. Järn finns bla i brysselkål, lever, leverpastej och frukt och grönt.
  • A-vitaminer
  • Antioxidanter exempelvis Vitamin E som lär vara bra för blodcirkulationen och Vitamin C
  • Behandlingar med vitamin D kan vara framgångsrika för håret och är ett möjligt område för vidare studier enligt en studie publicerad i Dermatol Online och Medline i februari 2010.
  • Zink är en mineral som behövs för att celldelningen i hår, naglar och hud ska fungera.
  • Fullkorn och havre
  • Nässelrot är en ört som sägs hindra de enzymer som producerar DHT.
  • Melass – lär användas i Kina
  • Sågpalmetto (Saw Palmetto) är ett annat preparat som sägs hindra enzymerna som producerar DHT.
  • Gota Kola är en ayurvedisk ört (indisk alternativ medicin) som sägs främja hårväxt.
  • Vitamin C och E dessutom viktigta vitaminer för hälsan hos ditt hår.
  • Koffein
  • Melatonin
  • Selen
  • Acerola – brasiliansk frukt

Inom naturmedicin har man enligt webbplatsen Shenet.se använt dekokt på material som björklöv, nässslor, enris, kardborre, rosmarin, salvia, åkerfräken, björksav och dessutom försökt göra naturmediciner på medel som ökar blodcirkulationen och orsakar en lätt hudinflammation.

Det finns hypoteser att  en socker-balanserad diet, kan hjälpa till att reglera testosteronnivåer och minska DHT nivåerna vilket därmed skapar en miljö som hjälper hårväxten. Läs mer om kost och håravfall.

Övriga naturmedel som sägs hjälpa mot håravfall

En del hävdar att järn och kisel tillskott är bra för hud och hår.

  • L-Recapin
  • Priorin
  • Recapeen – baserad på pollen extrakt
  • Panto-3

Observera detta är bara en uppräkning av olika ämnen som jag har läst på nätet det har alltså ingenting med vetenskaplig fakta att göra. Om du tror att ditt håravfall beror på kosten kan du alltid kontakta en dietist eller dermatolog (specialist på hudsjukdomar). Det finns också tester som du kan göra för att testa dina näringsvärden exempelvis kan du se ifall det saknas järn (Hbvärde).

Tänk på att underhålla din allmänna hälsa eftersom det hjälper dig att minska risken för håravfall. Om du tar hand om din kropp  tar du också hand om din hårbotten. Att få rätt mängd sömn och äta en hälsosam kost minskar risken för att drabbas av håravfall.

Kommentera gärna den här sidan ifall du hittar någon vetenskaplig journal som visar på sådana samband.

Share.

About Author

Jag heter Daniel Larsson och har arbetat med hårtransplantationer i drygt 5 år bla som marknadschef på en av de största hårklinikerna i Sverige och som oberoende konsult. Min ambition är att hårtransplantationsguiden.se ska vara Sveriges ledande hårsajt om hårtransplantationer. Jag har besökt ISHRS hårtransplantationskonferens och fördjupat mig på frågor om håravfall som är angelägen information för väldigt många. På Linkedin är jag administratör kring en grupp med över 200 läkare som jobbar med FUE.

Leave A Reply