Biotin, eller B7, är en essentiell B-vitamin som hjälper kroppen att få energi och näringsämnen från kolhydrater, proteiner och fetter. Gastrointestinala bakterier producerar vanligtvis tillräckligt biotin för att möta kroppens behov. Många livsmedel innehåller också små mängder biotin exempelvis fullkornsvete, äggulor, nötter och baljväxter.

Biotin och hårväxten

Man spekulerar kring att Vitamin B  kan hjälpa många kvinnor. Det är inte ovanligt att kvinnor som förlorar sitt hår har en brist på detta vitamin. Utan detta hårtrådarna svaga och börja falla ut. Vitamin B hjälper våra kroppar i sin produktion av proteiner.

Medan biotin har blivit populärt för behandling av håravfall finns det få vetenskapliga belägg som stödjer dess fördelar. Dermatologiska grupper i USA rekommenderade tidigare användning av biotin för snabbare hårväxt. En del dermatologer tror att vitamin förbättrar keratin infrastrukturen (som är ett grundläggande protein kring att bygga upp hår, hud och naglar).

Det har aldrig förekommit några kliniska prövningar för att stödja användningen av kosttillskott med biotin för att förbättra håret.

Rekommenderad dosering

Biotin brist är sällsynt och låga nivåer kan teoretiskt leda till sköra naglar och håravfall. Den genomsnittliga intag i västerländska länder är liten, uppskattnings 35-70 mikrogram per dag (mcg/dag). det är inte klart vad rätt dosering har för effekt men det är viktigt att rådgöra med din läkare för att undvika överdosering. För närvarande rekommenderas biotin tillskott endast för personer med biotin brister och gravida eller ammande kvinnor. Individer över 10 års ålder med biotin brister bör konsumera mellan 30-100 mcg/dagligen.

Godkända biotin tillskott i USA inkluderar:

  • Appearex
  • Genadur
  • Meribin
  • Nail-ex

Risker vid överdosering av biotin: Långsammare frisättning av insulin, hudutslag, lägre vitamin C och B6 nivåer och höga blodsockernivåer.

Faktorer som bidrar till eller orsakar biotin brist

  • Brist på biotin i föräldrarnas kost under graviditet eller amning
  • Ärftliga tillstånd som orsakar en brist i enzymer
  • För mycket Avidin, en förening som försämrar biotin absorption, vanligen finns i livsmedel, såsom råa ägg
  • Långvarig användning av kramplösande mediciner
  • Gastrointestinala tillstånd som förhindrar absorption av biotin
  • Kronisk användning av alkohol eller intravenösa läkemedel
  • Akne medicinering
  • Svår eller kronisk undernäring, vanligare hos personer över 65 år, extrema idrottare, och de med anorexi eller
  • Bulimi
  • Antibiotika
  • Rökning

Livsmedel som innehåller biotin

Blandade nötter som mandel, valnötter, hasselnötter, pistaschnötter och jordnötter.
Nötter är en bra källa till biotin, järn och Omega fetter och kan stödja hårväxten.

Livsmedel med en märkbar koncentration av biotin inkluderar:

  • Ris
  • Spenat och blomkål
  • Ost
  • Potatis
  • Äggula
  • Lever
  • Lax
  • Äpplen, bananer och tomater
  • Morötter
  • Nötter och baljväxter
  • Vit svamp
  • Sallad
  • Havreflingor
  • Vetegroddar och fullkorn

Det inte är helt klart vilken roll biotin spelar. Däremot kan Biotin eventuellt förbättre keratin infrastruktur (en grundläggande protein för hår, hud och naglar). En nackdel med Biotin är att den kan orsaka akne.